אבני החושן

אבני החושן הן שנים עשר אבני חן שלפי המסורת שובצו באפודו של הכהן הגדול אשר שירת בבית המקדש, אפוד זה הונח על חזהו של הכהן הגדול ולאורך השנים ייחסו לאבני אלו מגוון סגולות.
כל אבן סימלה את אחד מ- 12 שבטי ישר
הסגולות הנובעות מתרומתה וייחודה של כל אבן בנפרד וגם כמקבץ של 12 אבנים יחודיות. בספר הזוהר כתוב כי פליאה גדולה וחוכמה רבה ימצא בסוד י“ב אבני החושן.
רבינו בח“י : "כל אבן ואבן תמשוך כוח מן העליונים ומתברכת בגשמים"
החושן הוא כלי עוצמתי למשיכת שפע, ברכה וקשר אל הבורא
בספר שמות פרק כח´, מקבל משה הנחיות מהקדוש ברוך הוא כיצד לעשות את בגדי הכהונה. עפ"י פס´ 15-21, נשא הכהן הגדול אפוד ובו משובצות היו תריסר אבנים כמניין שבטי ישראל:
"טו וְעָשִׂיתָ חֹשֶׁן מִשְׁפָּט, מַעֲשֵׂה חֹשֵׁב--כְּמַעֲשֵׂה אֵפֹד, תַּעֲשֶׂנּוּ; זָהָב תְּכֵלֶת וְאַרְגָּמָן וְתוֹלַעַת שָׁנִי, וְשֵׁשׁ מָשְׁזָר--תַּעֲשֶׂה אֹתוֹ. טז רָבוּעַ יִהְיֶה, כָּפוּל; זֶרֶת אָרְכּוֹ, וְזֶרֶת רָחְבּוֹ. יז וּמִלֵּאתָ בוֹ מִלֻּאַת אֶבֶן, אַרְבָּעָה טוּרִים אָבֶן: טוּר, אֹדֶם פִּטְדָה וּבָרֶקֶת--הַטּוּר, הָאֶחָד. יח וְהַטּוּר, הַשֵּׁנִי--נֹפֶךְ סַפִּיר, וְיָהֲלֹם. יט וְהַטּוּר, הַשְּׁלִישִׁי--לֶשֶׁם שְׁבוֹ, וְאַחְלָמָה. כ וְהַטּוּר, הָרְבִיעִי--תַּרְשִׁישׁ וְשֹׁהַם, וְיָשְׁפֵה; מְשֻׁבָּצִים זָהָב יִהְיוּ, בְּמִלּוּאֹתָם. כא וְהָאֲבָנִים תִּהְיֶיןָ עַל-שְׁמֹת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה--עַל-שְׁמֹתָם; פִּתּוּחֵי חוֹתָם, אִישׁ עַל-שְׁמוֹ, תִּהְיֶיןָ, לִשְׁנֵי עָשָׂר שָׁבֶט. כב וְעָשִׂיתָ עַל-הַחֹשֶׁן שַׁרְשֹׁת גַּבְלֻת, מַעֲשֵׂה עֲבֹת, זָהָב, טָהוֹר.."
בספר שמות פרק ל"ט מתוארת מלאכת עשיית בגדי הכהונה. בפסוקים 8-13 מתארים את האפוד:
"וַיַּעַשׂ אֶת הַחֹשֶׁן מַעֲשֵׂה חֹשֵׁב כְּמַעֲשֵׂה אֵפֹד זָהָב תְּכֵלֶת וְאַרְגָּמָן וְתוֹלַעַת שָׁנִי וְשֵׁשׁ מָשְׁזָר. ט רָבוּעַ הָיָה כָּפוּל עָשׂוּ אֶת הַחֹשֶׁן זֶרֶת אָרְכּוֹ וְזֶרֶת רָחְבּוֹ כָּפוּל. י וַיְמַלְאוּ בוֹ אַרְבָּעָה טוּרֵי אָבֶן טוּר אֹדֶם פִּטְדָה וּבָרֶקֶת הַטּוּר הָאֶחָד. יא וְהַטּוּר הַשֵּׁנִי נֹפֶךְ סַפִּיר וְיָהֲלֹם. יב וְהַטּוּר הַשְּׁלִישִׁי לֶשֶׁם שְׁבוֹ וְאַחְלָמָה. יג וְהַטּוּר הָרְבִיעִי תַּרְשִׁישׁ שֹׁהַם וְיָשְׁפֵה מוּסַבֹּת מִשְׁבְּצוֹת זָהָב בְּמִלֻּאֹתָם. יד וְהָאֲבָנִים עַל שְׁמֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הֵנָּה שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה עַל שְׁמֹתָם פִּתּוּחֵי חֹתָם אִישׁ עַל שְׁמוֹ לִשְׁנֵים עָשָׂר שָׁבֶט. טו וַיַּעֲשׂוּ עַל הַחֹשֶׁן שַׁרְשְׁרֹת גַּבְלֻת מַעֲשֵׂה עֲבֹת זָהָב טָהוֹר."
מדרש תלפיות ענף אפוד מצטט את ספרי חכמי הטבע ואומר: "כי כל האבנים היקרות שהם השרשיות והעיקריות אלא י"ב והם אבות לכל שאר האבנים וכל השאר הם ענפיהם ותולדיהם".
סגולות אבני החושן ע"פ המדרש:
אודם (רובי): שייכת לשבט ראובן, מעניקה מרץ, חיוניות, כוח ואנרגיה. מחזקת ומחיה את הגוף ולכן מומלצת לאנשים הסובלים מחוסר אנרגיה ומחולשה. “אישה הנושאת את אבן האודם- אינה מפילת נפלים ולידתה קלה עליה”.
פטדה (טופז אמפריאל): שייכת לשבט שמעון, בעלת אנרגית ריפוי גבוהה, ומחזקת את הגוף הפיזי. אבן של שפע, ביטחון עצמי ויצירתיות.
ברקת (אמרלד): שייכת לשבט לוי, “עוצמת הלב”, מאפשרת כנות ריגשית עמוקה, מרפאה ריגשית ועוזרת לפתח רגשות של אהבה ללא תנאי, עוזרת בריפוי דלקות ובעיות לב.
נופך (גארנט): שייכת לשבט יהודה, מעוררת אנרגיות, ממריצה ומחזקת את “אנרגית החיים”, מחזקת את מערכת הפריון.
ספיר: שייכת לשבט יששכר, אבן האמת, צחות המחשבה והחכמה, מביאה שלווה לנפש ועוזרת במיוחד בבריאות העיניים.
יהלום: שייכת לשבט זבולון, אבן העושר ואומץ הלב. מסירה פחדים.
לשם (סיטרין) : שייכת לשבט דן, אבן השפע וההצלחה, האנרגיה שלה טוענת ומחיה.
שבו (אגת):שייכת לשבט נפתלי, מגינה מעין הרע, מעניקה אומץ ועוזרת להתמודד עם פחדים, אבן ריפוי חזקה
אחלמה (אמטיסט): שייכת לשבט גד, אבן הנשמה, מחברת אותנו לשלווה שנמצאת עמוק בתוכנו, מעניקה הרמוניה וסבלנות.
תרשיש (אקוומרין): שייכת לשבט אשר, אבן של זרימה, צלילות והשראה, עוזרת לריפוי דרכי הנשימה.
שוהם (אוניקס): שייכת לשבט יוסף, מעניקה אנרגיה של יציבות, שליטה עצמית ואיזון.
ישפה (ג‘ספר): שייכת לשבט בנימין, עוזרת לשמר את אנרגיית האדם ברמה גבוהה ומחזקת את המערכת החיסונית.